artikel

Kartofler

kartofler

Kartofler er vel nok noget af det mest danske man kan forestille sig. Vi bruger kartofler til rigtigt meget – og det smarte ved denne rodfrugt er, at den kan tilberedes på mange forskellige måder og i mange forskellige former for konsistens. Desværre er den blevet udskældt en del de senere år på grund af det store indhold af stivelse, der ikke ligefrem får LCHF-entusiasterne til at juble.

Håndtering
Kartofler kan både steges, koges og bages – mest kendt er den kogte kartoffel. En god huskeregel er at kartoflen skal koges i 12 minutter og efterfølgende hvile 8 minutter i det varme vand – så har du den perfekte kogte kartoffel.

Kartofler må absolut ikke blive grønne – for så frigives et giftstof i dem, der hedder “solanin”. Oplever du at kartoflerne er grønne, skal du ikke bare skære det grønne af – men smide hele kartoflen ud!

Inden i
Kartoflen har et stort indhold af C-vitamin – faktisk så meget at du med en god portion kartofler (4-5 mellemstore af slagsen) kan få dækket dit daglige behov. Desuden er knolden også fyldt med B- og K-vitamin samt folat, kobber, jern, fosfor, kalium, calcium og ikke mindst magnesium.

Dyrkningen
I Danmark er Skt. Hans i slutningen af juni højdepunktet for mange kartoffelelskere – for det er ligesom skæringsdatoen for de “nye kartofler” – selv om de ofte kan fås i butikkerne før. Kartofler er en rodfrugt, der findes under kartoffelplanten nede i jorden. Kartoflerne skal typisk graves op, når planten er afblomstret. Kartofler kan rigtigt godt lide sandet jord, hvilket gør f.eks. Lammefjorden til en kartoffelperle.

Opbevaring
Kartofler skal helst ligge opbevaret mørkt og køligt. Du kan sagtens opbevare dem i køleskabets grøntsagsskuffe – men de fylder jo tit meget.

 

FLERE INDLÆG i kategorien Grøntsager

- ANNONCE -
- ANNONCE -